Monday, September 05, 2005

JIL 'diserang' (lagi)?

Kelihatannya golongan radikal Islam di Indonesia belum berpuas hati pada Jaringan Islam Liberal (JIL), sebuah perkumpulan diskusi agama di Komunitas Utan Kayu (KUK), Jakarta Timur.

Kelmarin malam, wakil kelompok Front Pembela Islam (FPI) -- yang sering menyerang beberapa tempat yang tidak disenanginya dan baru-baru ini (Ogos) menutup beberapa geraja di Jawa Barat [data yang relevan di sini] -- datang bertemu wakil Radio 68H, sebuah stesen radio yang memuatkan berita dan satu rangkaian KUK.

Wakil-wakil JIL juga hadir tetapi wakil FPI tidak bersedia berdialog; sebaliknya kelompok radikal ini hanya mengecam dan memburuk-burukkan JIL dan, malah, mendesak organisasi Islam Liberal ini dibubarkan.

Saya dimaklumkan, JIL enggan menurut kemahuan front itu kerana ia tidak percaya pada proses menundukkan perbezaan pandangan melalui langkah secara tekanan massa kecuali melalui proses hukum (diputuskan di mahkamah).

FPI kini mengambil langkah lain, saya dimaklumkan, dengan menggunakan (membawa imej) bahawa masyarakat sendiri yang mahu tindakan tertentu dilakukan, misalnya membubarkan JIL atau menutup gereja, walau sebetulnya mereka sendiri menjadi dalang di belakangnya.

Pertemuan kelmarin (4 September) diadakan di KUK selepas beberapa anasir FPI di sebuah masjid berdekatan telah cuba mempengaruhi penduduk setempat, antaranya pada Jumaat 2 September. Sebuah lagi masjid di sini, di seberang sungai kecil dari KUK, bagaimanapun lebih demokratik dan Rukun Warga (RW), semacam Rukun Tetangga (RT) di negara kita, di kawasan ini juga pro-kebebasan bersuara.

Sebetulnya, selain kelompok-kelompok NGO (atau, LSM, lembaga swadaya masyarakat) tidak menyenangi kaedah-kaedah keganasan FPI, beberapa kumpulan masyarakat juga (di banyak tempat di Jakarta) tidak selesa dengan kehadiran taktik keras dan paksa front tersebut.

FPI, untuk makluman semua, umumnya berkembang di Jakarta sahaja, sementara usaha kekerasan di beberapa kawasan lain di luar ibu kota ini mengalami perlawanan daripada kumpulan-kumpulan masyarakat lain. FPI juga dikatakan mendapat dukungan (atau kerjasama) beberapa anasir dalam organisasi tentera (militer) Indonesia.

Untuk makluman, penggunaan kekerasan oleh kumpulan radikal Islam di Indonesia sering terjadi, sama ada sewaktu pemerintah Orde Baru atau selepas kejatuhan Soeharto pada Mei 1998 [lihat juga di sini].

Selain itu, lihat analisa ilmiah Robert W Hefner, Civil Islam: Muslims and democratization in Indonesia (2000) dan juga sebuah buku Warisan Orde Baru (Mei 2005, suntingan Stanley) terbitan Institut Studi Arus Informasi (ISAI), sebuah lagi organisasi yang bergabung bersama KUK.

Pada 5 Ogos lalu, JIL dan KUK telah bersiap sedia menerima 'serangan' (yang diramalkan waktu itu) Forum Umat Islam (FUI) -- di belakangnya FPI -- yang kononnya mendukung 11 fatwa Majlis Ulama Indonesia (MUI), seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di negara kita -- yang melarang umat Islam menganut sekularisme, pluralisme dan liberalisme.

Saya telah membawa sejumlah berita, sebagai pengetahuan latar yang mendorong peristiwa tersebut, di laman forum AstoraJabat.com (sila klik). Di sini saya cerita, antaranya, kecaman Ulil Abshar-Abdalla [foto kanan], pemimpin utama JIL yang kini menyambung pelajaran di Amerika Syarikat.

Namun, hari Jumaat yang 'tegang' tidak menyaksikan pertembungan dua kumpulan: kelompok pendukung demokrasi yang bersama JIL dan KUK, dan satu lagi FUI yang sudah berkumpul di masjid al-Azhar dan bergerak ke daerah Utan Kayu selepas solat Jumaat. Saya berada di tempat kejadian.

Esok (Selasa, 6 September)**, sebulan selepas itu, dengar khabarnya FPI akan berkunjung lagi ke KUK -- juga (desas-desus) untuk 'menyerang' JIL.

Saya tiada maklumat lengkap saat ini. Jika ada perkembangan terbaru, saya akan laporkan di sini.

** Nota: Sayangnya, saya akan pulang 7 September.

3 comments:

Anonymous said...

Who's a Looter? In Storm's Aftermath, Pictures Kick Up a Different Kind of Tempest
Two news photographs ricocheted through the Internet last week and set off a debate about race and the news media in the aftermath of Hurricane Katrina.
You may have heard of this cheap web site design in Aurora ontario website that pretty much covers cheap web site design in Aurora ontario related stuff.

You could by to check it out, when you get the time. They have good stuff!!

Anonymous said...

Who's a Looter? In Storm's Aftermath, Pictures Kick Up a Different Kind of Tempest
The first photo, taken by Dave Martin, an Associated Press photographer in New Orleans, shows a young black man wading through water that has risen to his chest.
##gaysex##

Anonymous said...

Nice blog. I'm impressed!
broadband phone provider service