tag:blogger.com,1999:blog-15248624.post113689668847645414..comments2023-12-25T07:40:28.228+08:00Comments on patah balek: Korbanfathi aris omarhttp://www.blogger.com/profile/08051610868734916991noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137693367289151342006-01-20T01:56:00.000+08:002006-01-20T01:56:00.000+08:00Ya Sdr, begitulah yang disebut dan diperdebatkan o...Ya Sdr, begitulah yang disebut dan diperdebatkan oleh pemikir2 Islam klasik tentang hal ini -- siapa? Ismail atau Ishak yang hendak dikorbankan itu. <BR/><BR/>Catatan Abd Moqsith Ghazali menyebutkan tentang hal ini. Sila ke pautan (link) yang saya sertakan di atas <B>faomar@yahoo.com</B>fathi aris omarhttps://www.blogger.com/profile/08051610868734916991noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137642644883971942006-01-19T11:50:00.000+08:002006-01-19T11:50:00.000+08:00Daripada apa yg saya baca dari buku kisah2 Nabi (s...Daripada apa yg saya baca dari buku kisah2 Nabi (saya lupa siapa yang tulis tapi kat belakang buku tu ada gambar Hassan Din selaku peneliti) , dan dengar ceramah dari org alim2,<BR/>Nabi ismail lahir oleh siti hajar(gundik raja) dulu dan Nabi ibrahim sembelih ketika umur dia 10 tahun, masa tu siti sarah tak dapat anak(isteri pertama) 13 tahun kemudian barulah lahir Nabi ishaq<BR/>wallahualam,<BR/>saya ada tulis sikit dalam blog saya cerita ringkas nabi ibrahim<BR/>www.keretamayat.blogspot.comhamkahttps://www.blogger.com/profile/11714569877014370588noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137516296591979502006-01-18T00:44:00.000+08:002006-01-18T00:44:00.000+08:00Sdr Mat Arau, teman saya Abd Moqsith Ghazali dari ...Sdr Mat Arau, teman saya Abd Moqsith Ghazali dari JIL cuba mengupas persoalan "Ismail atau Ishak" yang diminta dikorbankan? Kenapa ada perbezaan antara Perjanjian Lama dengan sumber al-Qur'an? <BR/><BR/>Abd Moqsith menulis: "Berbeda dengan Perjanjian Lama, Alquran tidak menuturkan dengan tegas tentang siapa yang hendak disembelih Ibrahim tersebut. <BR/><BR/>Dari sinilah kiranya perbedaan pendapat itu bermula. Mungkin ada yang meng-copy PL bahwa Ishak lah yang hendak disembelih. Ada yang menyangkal bahwa yang mau disembelih itu Ismail, bukan Ishak. <BR/><BR/>Anehnya, hadits yang menjelaskan hal ini pun cukup beragam. Suatu waktu Nabi menyebut Ismail. Kala yang lain berkata Ishaq. <BR/><BR/>Pada hemat saya, ini merupakan bukti betapa tidak mudahnya melakukan verifikasi terhadap sejumlah peristiwa yang terjadi pada zaman lampau. <BR/><BR/>Sejumlah kisah yang disajikan Alquran tak sepenuhnya bisa dan boleh di cek secara ilmiah, menyangkut akurasi dan validitas datanya. Sebab, terlalu banyak orang yang berkeberatan jika Alquran diperlakukan secara demikian". [sumber asal: Ismail atau Ishak?, editorial laman web JIL, 16 Jan 2006]<BR/><BR/>Sumber URL: http://islamlib.com/id/index.php?page=article&id=978fathi aris omarhttps://www.blogger.com/profile/08051610868734916991noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137078623450127582006-01-12T23:10:00.000+08:002006-01-12T23:10:00.000+08:00Kepada Attok: Ya, saya harus jujur kerana "bermega...<B>Kepada Attok:</B> Ya, saya harus jujur kerana "bermegah diri" (sebagai penulis) tidak akan ke mana juga! <BR/><BR/>Seorang penulis tetapi ada beratus-ratus (mungkin beribu-ribu pembaca), bagaimana mampu kita "membohongi" mereka? Jadi, lebih baik jujur dan berterus terang bahawa kita, sebagai penulis, hanya menunaikan "sebahagian" tanggungjawab; selebihnya tanggungjawab itu harus dipikul oleh pembaca. Bukan begitu? <BR/><BR/>Isu kedua: Itulah persoalan yang sering bermain di fikiran saya setiap kali menonton drama atau filem Melayu; membaca sajak-sajak dan cerpen-cerpen Melayu yang (umumnya) ditulis oleh anak muda; dan kadang2 menonton teater (di negara kita). <BR/><BR/>Saya tertanya-tanya, apakah yang seniman atau sasterawan faham tentang masyarakatnya? persoalan apa yang ingin dibentangkan atau dipecahkan? kenapa dan bagaimana seniman/sasterawan kita melihat persoalan2 tertentu? <BR/><BR/>Kemudian, saya tertanya-tanya lagi, teori seni (atau, teori budaya) apakah yang mereka pakai untuk memahami dan mengolah subjek-subjek renungan (kreatif) mereka? <BR/><BR/>Macam-macam yang muncul di fikiran; dan inilah juga yang memotivasikan teman2 di KsJT, termasuk kawan kita Jim. <BR/><BR/>Saya pernah jelaskan kepada Jim, beberapa tahun lepas (tidak tahu sama ada saya berjaya jelaskan atau tidak; tidak pasti sama ada dia faham atau tidak), pandangan Karl R Popper tentang "teori interaksi-isme" (interactionism theory) dalam persolan (epistemologi Barat) pemisahan minda-jasad (body-mind problem). <BR/><BR/>Kami merujuk buku itu selepas Jim berminat pada teks ringkas saya "Tuhan di Kota Teks" (dalam majalah Siasah). <BR/><BR/>Kami juga meneroka debat (teori, falsafah) tentang "absurd-isme", perceraian antara objek (di luar diri) dengan subjek (diri). <BR/><BR/>Kedua-dua ini tidaklah mendalam dan sistematik tetapi kami fikir ia membantu penghasilan karya kreatif; menolong seniman dan sasterawan (muda) menajamkan bakal akal dan kreativiti mereka. <BR/><BR/>Pernah tahun 2004, bulan puasa, kami mendiskusikan topik "semiotika" (semiotics), termasuk konsep "semiotika sosial" dan bagaimana bidang pengetahuan mencipta kesan ke atas fikiran kita.<BR/><BR/>Ketiga: Kembali kepada blog Sdr. Ya, saya juga tidak memiliki Perjanjian Lama atau Perjanjian Baru edisi BM. Yang saya catat ini dipinjam dari kawan. Bercadang juga untuk mencari satu naskhah. <B>faomar@yahoo.com</B>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137060920942216382006-01-12T18:15:00.000+08:002006-01-12T18:15:00.000+08:00Fathi,terima kasih atas saranan dan juga pengakuan...Fathi,<BR/>terima kasih atas saranan dan juga pengakuan jujur (dalam konteks merendahkan diri).<BR/>Aku secara langsung yg terlibat dengan Perhimpunan Penulis Muda Nasional lalu masih belum menjumpai penulis muda (malah aku sendiri tidak betul) yg benar-benar sensitif dengan isu yg ada disekelilingnya.<BR/>Jangan mati rasa!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1136990227646752972006-01-11T22:37:00.000+08:002006-01-11T22:37:00.000+08:00Kepada Mat Arau: Ya, begitulah kefahamannya jika k...<B>Kepada Mat Arau:</B> Ya, begitulah kefahamannya jika kita membandingkan kedua-dua teks ini. Saya ambil (salin) bulat-bulat tanpa suntingan atau tafsiran saya. <BR/><BR/>Pagi Raya kelmarin, saya tertarik dengan cerita dalam buku Perjanjian Lama (Old Testament), walau edisi Melayu ini telah dipermudahkan, yang mempunyai macam-macam cerita. <BR/><BR/>Menurut kawan saya di Jakarta (seorang Kristian, aktivis dialog antara agama), buku ini tarafnya hanya cerita atau "hadis" dalam konteks Islam --- yakni cerita-cerita yang diriwayatkan; oleh itu memang ada beberapa versi. <BR/><BR/><B>Kepada Attok:</B> Saya menulis begitu di blog Sdr kerana saya sendiri menyedari kelemahan penulisan saya. <BR/><BR/>Tentunya saya berbesar hati jika ada teman-teman yang ingin mendekati dan mencontohi saya. Tetapi, sebagai generasi muda, kita harus terus mempertingkatkan mutu penulisan --- hari demi hari lebih baik daripada penulis-penulis (dan karya-karya) sedia ada. <BR/><BR/>Inilah idealisme (atau angan-angan?) kawan-kawan Komunite Seni Jalan Telawi (KsJT) --- yakni mempertingkatkan, memperluaskan dan memperdalamkan wacana intelektualisme (politik, seni, falsafah, agama, atau sastera) anak-anak muda. KsJT bukan sahaja menuntut kebebasan ruang ekspresi kreatif tetapi juga mendukung peningkatan mutu dan kepelbagaian (dinamisme) ekspresi kreatif. Sebab itu, dulu 2002-2004, KsJT anjurkan APUKe (Acara Baca Puisi Keliling), selain diskusi2 politik, seni, falsafah, agama dan sastera. <BR/><BR/>Sesuatu tulisan itu, seperti Sdr juga sedar, boleh dinilai pada gaya (style), prosa (prose), bahasan (arguments), idea, aliran berhujah (line of thought) dan ini semua haruslah sesuai dengan subjek (subject matter), media dan sasaran (audience atau khalayak). <BR/><BR/>Saya tidak mempunyai kekuatan di semua sudut ini sekali gus. Saya sering takut melihat kelemahan prosa saya yang ada waktu-waktunya "ber-emosi" dan "kering". <BR/><BR/>Adakah Sdr mengikuti tulisan Rahmat Haron (dalam majalah <I>Siasah</I> tentang Ayu Utami)? Artikel ini baik dicontohi kerana mendekati konsep "kewartawanan sasterawi" atau <I>literary journalism</I> yang dipromosikan, antaranya, oleh Gabriel Garcia Marquez. <BR/><BR/>Tolong beli dan baca buku-buku pemenang Nobel ini, misalnya <I>Living to Tell the Tale</I> atau <I>Kidnapping</I>. <BR/><BR/>Satu lagi, buku Khalid Jaafar <I>Tumit Achilles</I>, yang ada gaya prosa yang menarik. Cubalah lihat, boleh diperolehi di toko-toko besar atau IKD <B>faomar@yahoo.com</B>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1136959005842578552006-01-11T13:56:00.000+08:002006-01-11T13:56:00.000+08:00fathi,aku sekadar terkesan dengan penulisan ko sel...fathi,<BR/>aku sekadar terkesan dengan penulisan ko selama ini sahaja. Malas aku nak terpengaruh (buat waktu ini) dengan penulis lain. satu penghormatan utk ko!<BR/><BR/>Hey, Perjanjian Lama (old tastement) masih ada yg asli? Sejujurnya aku masih mencari2 versi lama ini--dalam tafsiran bahasa semestinya. Ada saranan?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1136943539286565822006-01-11T09:38:00.000+08:002006-01-11T09:38:00.000+08:00Fathi,Dalam Perjanjian Lama, Ishak dijadikan korba...Fathi,<BR/><BR/>Dalam Perjanjian Lama, Ishak dijadikan korban, manakala dalam al-Quran akan dapat anak iaitu Ishak.<BR/><BR/>Nama Ishak ada dalam kedua kisah itu tetapi memainkan peranan yang berbeza.<BR/><BR/>Benarkah kefahaman saya ini?Anonymousnoreply@blogger.com