tag:blogger.com,1999:blog-15248624.post113715997756991256..comments2023-12-25T07:40:28.228+08:00Comments on patah balek: S H Alatasfathi aris omarhttp://www.blogger.com/profile/08051610868734916991noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137428197369636612006-01-17T00:16:00.000+08:002006-01-17T00:16:00.000+08:00Ya Mile, inilah yang aku kurang suka pada Dr Abdol...Ya <B>Mile</B>, inilah yang aku kurang suka pada Dr Abdol Karim Soroush! <BR/><BR/>[a] Apakah dia menduga bahawa semua bangsa dan negara harus melalui period-period sejarah (pra-moden kepada moden) sama seperti perjalanan Eropah? <BR/><BR/>[b] Apakah dia menduga sejarah modern (di Eropah atau di negara2 lain) hanya mempunyai satu "jalur" sahaja? Bukankah sejarah juga satu pilihan daripada beberapa pilihan? <BR/><BR/>Misalnya kenapa projek Pencerahan (dan revolusi politik) di Inggeris berbeza dengan di Perancis? Jadi, bagi Soroush, kita harus mengikut arus moderniti yang mana satu: Inggeris atau Perancis (atau Jerman? Atau, gabungan semuanya?) <BR/><BR/>[c] Zaman Keagungan Islam era Abassiyah, tidakkah period ini boleh dianggap "era modern" (era rasional, era ilmu atau era akal) manusia Islam? <BR/><BR/>Kenapa era modern atau kemodenan [modernity] harus melalui period-period sejarah sebagaimana dilalui dalam pengalaman Eropah (dari era Zaman Gelap kepada Renaissance, Reformasi, Pencerahan dan Modern)? <BR/><BR/>Ya <B>Mile</B>, saya tidak kata saya bersetuju dengan semua pemikiran atau pemikir2 <I>post-modern</I> (pasca-moden) tetapi apakah ada jaminan kita harus menangguhkan kemasukan/pembelajaran idea-idea ini (pasca-moden) kerana [semata-mata] umat Islam sedang dalam proses era tradisional [pra-moden] kepada era moden? <BR/><BR/>Saya tidak faham, bagaimana "simplistik" tokoh pemikir liberal Iran ini melihat persoalan ini. Apakah sejarah bergerak dalam garis lurus, linear atau selanjar? <BR/><BR/>Soroush ini modernis Iran yang berpijak di akar budaya masyarakatnya [dalam period2 sejarah kontekstual, dalam ruang dan masa] atau penciplak bulat2 idea-idea Barat seperti Kamal at-Tartuk? <B>faomar@yahoo.com</B> <BR/><BR/>Hal seumpama inilah yang menyebabkan saya kurang selesa, dalam beberapa hal, dengan idea-idea Soroush seperti saya pernah bangkitkan dalam debat di ruang forum AstoraJabat.com dulu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137424388243447382006-01-16T23:13:00.000+08:002006-01-16T23:13:00.000+08:00oh ya...saya pun macam zarul minat nak jadi penuli...oh ya...<BR/>saya pun macam zarul minat nak jadi penulis.<BR/>boleh ajar?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137424270502911462006-01-16T23:11:00.000+08:002006-01-16T23:11:00.000+08:00Salam Fathi.Amacam sekarang? hang ni betul-betul b...Salam Fathi.<BR/><BR/>Amacam sekarang? hang ni betul-betul buat kepala otak aku ligat berfikir. Tapi taklah menjadi suatu beban... hehe <BR/><BR/>Intelektual ya... Harap suatu hari nanti berpeluang menelaah wacana Syed Hussein Alttas itu secara serius. Being one of the original minds in the Malay world, kita patut rasa bersalah kalau tidak mengkaji beliau.<BR/><BR/>Berdasarkan cabutan pendek sdr, nampaknya Hussein Alatas agak berbeza daripada Abdolkarim Soroush, khususnya tentang pengiktirafan dan faedah yang diharapkan oleh (juga yang diberikan kepada) seseorang intelektual. Soroush menyatakan seseorang intelektual itu tidak patut mengharapkan apa-apa daripada kerja intelektualnya. Intelektual mempunyai `kuasa’ tetapi dia tidak sepatutnya menggunakan kuasa itu untuk mendapatkan kuasa yang lain terutama kuasa politik (begitu juga anjuran Habermas kan?), atau kuasa-kuasa lain untuk kepentingan dirinya sendiri. Intelektual adalah `powerless wielder of power’ katanya. <BR/><BR/>Jelas Soroush: “…the intellectual must not expect to reap personal benefit from the political consequences of his views and actions, or allow his ideas to become subservient to political interests or gains. The intellectual is powerful and should not seek other types of power, unless he is unaware of his power, in which case he is not an intellectual”<BR/><BR/>Perbincangan penuh dapat diikuti di bawah ini…. <BR/>http://www.drsoroush.com/English/Interviews/E-INT-19990000-1.htm<BR/><BR/>Teori kritik Habermas juga ada disentuh. Juga Popper, Marx dan Wittgenstein. Very interesting. Saya percaya artikel ini (juga yang lain-lain tentang atau oleh Soroush) bukan asing bagi sdr.<BR/><BR/>Isu Islam dan moderniti juga dibincangkan di situ. Suatu pernyataan beliau yang menarik ialah: “There is also a transition taking place…. in our society, but it is a transition from tradition to modernity, not from modernity to post-modernity….. Since we are on our way from tradition to modernity….., there is a temptation among some congenital imitators to have us cross into the post-modern without ever having arrived at the modern. This is a ruinous temptation. It will have no outcome other than to make us parrot their slogans and, ultimately, leave us high and dry. <BR/><BR/>(mungkin sdr tidak bersetuju dengan Soroush… heheheh)<BR/><BR/>Dengan itu intelektual Muslim, kata Soroush dalam suatu temubual oleh Farish Noor, adalah “… in a sense, a hybrid species. They emerged in the liminal space between modern ideas and traditionalist thought.” <BR/><BR/>Dan seperti selalu Soroush tidak lupa berbicara tentang ulamak dan clerics.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137334377305222922006-01-15T22:12:00.000+08:002006-01-15T22:12:00.000+08:00Zarul, menulis ini tidak payah tetapi tidak pula s...Zarul, menulis ini tidak payah tetapi tidak pula senang. Sayangnya industri surat khabar dan penerbitan kita terlalu lembab dan daif sehingga menjadi penulis itu ibarat "tiada beban, batu digalas"!<BR/><BR/>Terima kasih kerana menunjukkan minat. Saya sedia membantu; baik untuk belajar menulis rencana, esei atau bahan kreatif -- termasuk ruang2 menerbitkannya. <BR/><BR/>Tetapi semua penulis harus bermula pada diri mereka sendiri -- kesediaan untuk berfikir [kembali] apa yang ada di sekelilingnya dan apa yang pernah dilaluinya. <BR/><BR/>Tidak perlu buku tebal2 dan banyak2 untuk menulis, tetapi perlu keaktifan akal untuk merenung bahan-bahan (idea) di sekelilingnya dan pengalamannya sendiri. <BR/><BR/>E-mellah saya, <B>faomar@yahoo.com</B>. <BR/><BR/>Terima kasih banyak kerana membeli buku saya dan besar harapan saya jika Sdr dapat memberikan kritikan-kritikan bernas -- untuk memajukan penulisan saya pula.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-15248624.post-1137307462852486002006-01-15T14:44:00.000+08:002006-01-15T14:44:00.000+08:00assalamualikum saudara fathi,saya amat berminat de...assalamualikum saudara fathi,saya amat berminat dengan penulisan saudara dengan perkenalan saya dengan patah balek karya saudara yang saya beli dua bulan lalu..saya juga ingin belajar menjadi seorang penulis yang baik mutunya..boleh saudara bagi saranan..dan juga berminat untuk tahu berkenaan dengan kuminite seni jalan telawi.Minta saranan saudara..saya boleh dihubungi di http://zarul20.blogspot.com..Sapere Avdehttps://www.blogger.com/profile/00516478005596287369noreply@blogger.com