Saturday, December 30, 2006

Dangling train, ding-dong commitment

Khabarnya (ulang: khabarnya) laporan kemalangan LRT Star tidak lama selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri sudah siap.

Dan ... orang ramai, khususnya pengguna perkhidmatan ini, wajar mengetahui bagaimana dan kenapa gerabak LRT itu boleh terjulur keluar dan tergantung di hujung landasannya?

Lee Lam Thye (pengerusi NIOSH) menggesa laporan itu diumumkan kepada orang ramai.

Tetapi sekarang belum lagi ada sebarang susulan tentang isu tersebut di media massa kita.

Apa sudah jadi pada sistem LRT kita?

Dan untuk apa laporan ini (yang sudah disiapkan --- khabarnya) disembunyikan atau "digantung"?

Yang tergantung hanya gerabaknya sahaja --- laporannya tidak perlu "digantung" !!!

[ii]

Tuesday October 31, 2006 The Star
LRT report to go public

RAWANG: The findings on the three light rail transit (LRT) train incidents in the past three months will be made public.

The Railway Department and an independent engineer are investigating the incidents.

Transport Minister Datuk Seri Chan Kong Choy said the Government would rely on local experts first before bringing in foreign consultants to investigate the incidents.

He said this was decided at his meeting with the department here yesterday.

On Aug 23, about 5,000 Putra LRT commuters were stranded for one hour at the Masjid Jamek station when water seeped onto the main train.

On Oct 6, the track between Gombak and Ampang was closed for 10 hours when an LRT train stalled between the Datuk Keramat and Damai stations, leaving hundreds of commuters stranded.

In the latest incident on Friday, a Star LRT coach overshot the track at about 7am at the Sentul Timur station stabling area, forcing the track to be closed for more than 20 minutes.

Two heavy-duty cranes were used to pull it back up.

There were no passengers onboard but the incident caused part of a coach to dangle precariously 25m above ground.

Chan said he would make public the findings involving this and the other two incidents.

“We will not hide anything. I am not happy that three train incidents had occurred within three months,” Chan, who is also Selayang MP, told reporters after opening the Desa Kuala Garing housing project for 124 former squatter families here.

“We have to investigate down to the root as to why the incidents occurred over such a short time.

“We view this very seriously and if someone is found to be responsible, action will be taken according to the Railway Act 1991.”

Chan said he had received a preliminary report on Friday's LRT incident but had yet to look at it as he had been inspecting the Rawang-Ipoh double-tracking project.

“A thorough investigation will be conducted on the system, especially on the safety aspect. We will take into account the report’s findings and suggestions when we start the LRT extension plan, which will go on as planned,” he added.

Chan said people should not jump to conclusions or speculate on what caused the latest incident or blame it on the train driver or a technical error.

“The driver has been suspended pending the findings, which is standard procedure. It is not fair to speculate whether or not he was responsible,” he added.

The families were relocated to the Desa Kuala Garing housing project from the Sungai Rawang riverbank to facilitate a river widening and diversion project to prevent occurrence of flash floods.

The housing estate is a project by Lafarge Malayan Cement Bhd. President and chief executive officer Alain Crouy was also present at yesterday's event.

Object on track causes LRT delay [24-Dec-2006] latest incident

Driver of hanging LRT train fully qualified for the job, says CEO [1-Nov-2006]
Foreign expert to help solve LRT service woes [30-Oct-2006]
Lam Thye: Make public LRT mishap report [29-Oct-2006]
Train overshoots LRT terminal and is left dangling [28-Oct-2006]

Tuesday, December 26, 2006

Presiden

Gara-gara "banjir murtad", kenyataan Presiden PAS Abdul Hadi Awang di Kota Bharu yang disiarkan pada Sabtu lalu ditarik balik oleh Harakahdaily.net selepas disiarkan beberapa jam.

Klik di sini untuk mengetahui berita yang ditarik balik (kill) di Harakahdaily.net.

Penarikan balik berita ini dikesan oleh seorang ahli forum web di Mykmu.net pada Ahad selepas kenyataan ini dijadikan satu isu perbahasan.

Selain itu, isu ini turut berbangkit di laman forum tapak web milik Pemuda PAS Dungun, Tranungkite.net.

Rata-rata ahli forum web yang pro-Umno itu mengecam kenyataan Hadi yang dianggap tidak sensitif. Tetapi tidak dapat dijelaskan sama ada penarikan berita kenyataan Hadi di Harakahdaily.net berpunca daripada kecaman di Mykmu.net.

Yang lebih lucu, setakat pagi ini (Rabu), forum web di Tranungkite turut mengunci (locked) diskusi tajuk ini "Bukti Ulama PAS penuh dengan retorika" selepas mula-mula dibincangkan pada Ahad.

Tidak dapat dipastikan kenapa isu ini dilarang dibincangkan oleh laman web Pemuda PAS Dungun.

Berita kontroversi itu antaranya berbunyi begini:

'Banjir murtad' lebih bahaya – Presiden PAS
Maslan Yusoh
Sat Dec 23, 06 08:26:39 AM

KOTA BHARU, 23 Dis (Hrkh) – Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mempersoalkan mengapa media lebih mengutamakan berita puluhan ribu penduduk berpindah kerana banjir, sedangkan ribuan mangsa murtad didiamkan.

Katanya, ratusan ribu menjadi mangsa murtad, dadah dan kemungkaran dibiarkan dibawa arus tanpa didedah kepada rakyat secara meluas.

“Seramai 60,000 orang yang dilaporkan menjadi mangsa banjir hanya bersifat sementara, sedangkan banjir kesesatan seperti gejala murtad dan keruntuhan moral terus berlaku tanpa hak masa,” katanya pada Himpunan 15,000 Pemuda PAS 2006 di sni petang ini.

Berita ini lebih panjang tetapi hanya sebahagian (yang awal) dipetik di forum web Mykmu, yang kemudiannya salinan yang sama dipindahkan ke forum web Tranungkite.net.

Jelas semua media PAS ini tidak sanggup menahan backlash akibat kenyataan Presidennya sendiri!!!

Nota: Hadi,... relaxed lah, walau orang Johor tak sokong PAS pun, janganlah marah-marah. Tak baik marah-marah, nanti cepat tua!