Buat mereka yang "patah hati", saya petik catatan dalam Patah Balek: Catatan terpenting reformasi (halaman 25-26 dan juga 216-217):
Di Rusia, pada awal abad ke-19, muncul golongan terpelajar yang berasa kecewa dan menyerah diri kepada persekitaran buruk negara itu. Mereka digelar "intelektual yang tidak berguna" ekoran kegagalan mereka mewujudkan atau meneruskan reformasi politik. Penindasan kerajaan juga sangat melampau dan menakutkan.
Kegagalan pemberontakan 1825 mengakibatkan kerajaan Nicholas I bertindak keras. Lima orang dihukum mati dan 500 lagi dibuang ke Siberia, tanah gersang yang perit. Ramai yang bersikap liberal dan berjiwa revolusi, walau tidak terbabit dalam pemberontakan itu, juga dikenakan hukuman.
Antara tahun 1832 hingga 1852, kira-kira 150,000 orang dihantar ke Siberia.
Pada waktu ini, tumbuh rasa putus asa dan kecewa, sense of resignation, di kalangan kaum terpelajar di Rusia. Idea-idea terlarang, yang bersifat reformasi dan diilhami dari Eropah Barat, masih tersebar.
Beberapa dekad sebelum itu, Eropah, Amerika Syarikat dan juga England memang rancak dengan reformasi (malah revolusi) politik. Tetapi idea ini tidak mendapat sambutan orang ramai di Rusia, tidak dipedulikan dan tidak dibaca. Pemerintah mengancam rakyat dengan tali gantung.
Seorang ahli sejarah Rusia dari Poland menggambarkan gejala itu begini: "Akibat keadaan seperti itu, muncullah orang yang tidak berguna yang menyedari bahawa aspirasi, bakat dan pengetahuannya tidak berguna dalam kehidupan bangsanya, jenis orang yang kerana malas terpaksa rosak moralnya."
Jan Kuchazewski menambah: "... individu-individu yang berfikiran dan berperasaan menentang rejim [Rusia] tersebut dan keadaan [sosial] yang menyedihkan [ini] untuk bertahan hidup, [mereka] segera menyedari bahawa mereka tidak dapat membebaskan jiwa mereka dari racun busuk yang disuntikkan [oleh] sistem itu tidak hanya kepada para pendukungnya [kerajaan Rusia], malah kepada lawan-lawannya [aktivis antikerajaan]."
Syed Hussein Alatas, dalam bukunya Intelektual Masyarakat Membangun (1977), melakarkan kegagalan ini dengan nada serta analisa yang sangat menyedihkan -- selain di Rusia, di beberapa negara lagi.
Sangat baik jika kita merenung kembali karya besar ini, khasnya bab-bab "Kaum intelektual dan fungsinya" dan "Munculnya kaum intelektual".
"Jiwa-jiwa [intelektual] yang kerdil memanfaatkan waktu mereka untuk omong kosong tentang kekacauan masyarakat. Kebajikan dan kecurangan sama saja. Istilah orang jujur bererti orang yang tertipu, atau hampir dungu," tulis tokoh sosiologi ini, mengutip pandangan Kuchazewski. [Malaysiakini.com, 12 Mei 2003]
Pemikir-pemikir reformasi Perancis, kira-kira sedekad sebelum revolusi 1789, pernah mengalami krisis keyakinan pada nasib negara mereka sendiri.
"Perancis, tempat kelahiranku, telah terjerumus ke kancah korupsi di bawah belenggu pemerintahan kuku besi. Bangsa ini terlalu buta dan sangat hina sehingga sukar sekali mencari jalan keluar," tulis Alexandre Deleyre.
Malah kepada teman di negara jiran Itali, mereka menyuarakan rasa ketewasan dan kesempitan. "Buat masa sekarang di sini [Perancis] akhbar terlalu kuat dikawal kerajaan sehingga hampir mustahil sama sekali untuk meluahkan walau secebis rasa kebenaran," tulis Baron Holbach kepada paderi Frisi tentang kesukaran menterjemah kepada bahasa Perancis dan menerbitkan karya Pietro Verri, Meditazioni.
Tangkapan ke atas pemikir-aktivis menjadi-jadi pada tahun 1771. Suasana negara tegang, kerajaan pula kucar-kacir. Undang-undang dijadikan alat kawalan berkuku besi tanpa batas, kebebasan musnah, hak rakyat diinjak-injak kekuasaan.
Buku-buku dibakar kerana dituduh menghasut atau menghina raja. Kebebasan bersuara berakhir dengan kematian. Waktu inilah penulis tersohor Jean-Jacques Rousseau menghilangkan diri dari Paris.
Claude-Adrien Helvetius hilang keyakinan sama sekali. Baginya, sudah tidak ada harapan bagi Perancis, krisis apa pun tidak dapat lagi mengubat negaranya dan tiada masa depan kecuali melalui peperangan dan penjajahan.
Elok juga jika kita meneliti nadanya dalam bahasa asal (terjemahan Inggeris): "My fatherland is now under the yoke of despotism; thus it will produce no more famous writers. This fallen nation is the scorn of Europe. No salutary crisis will restore its liberty; it will die of consumption. Conquest is the only remedy for its misfortunes, and chance and circumstances will decide the effectiveness of this remedy."
Franco Venturi dalam The End of the Old Regime in Europe (Berakhirnya Rejim Lama di Eropah) merumuskan ketewasan jiwa ini memang benar-benar menguasai Perancis waktu itu sehingga tokoh besar Francois-Marie Arouet (Voltaire), yang menyarankan golongan reformasi bekerjasama dengan raja bagi mempengaruhi menteri-menteri untuk kebaikan negara itu, terkejut dengan sikap buruk serta degil kerajaan waktu itu. [Malaysiakini.com, 21 Julai 2003]
Sunday, April 29, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
"Malaysia, tempat kelahiranku, telah terjerumus ke kancah korupsi di bawah belenggu pemerintahan kuku besi. Bangsa ini terlalu buta dan sangat hina sehingga sukar sekali mencari jalan keluar."
30 April 2007,
[Dalam aku mengenang Ijok]
Di mana-mana, malam tetap kelam...
marah...memang ini yang paling aku benci, tapi kali ini tak dapat mengelakkan lagi, disamping sedikit-sedikit terbuai rasa putus asa. Ungkapan balek Fathi ini memang sedikit sebanyak mengikis rasa marah dan putus asa. Senyum aku sendirian mengenang detik-detik hilang akal aku tadi.
Amir
Post a Comment