Friday, September 09, 2005

Tempo bawah tanah

Sesiapa yang berminat mendalami sejarah media (majalah) independen di sebuah negara yang tidak demokratik (Indonesia era Orde Baru), sila lihat buku ini, Wars Within (2005).

Dalam bab 9 buku diceritakan bagaimana sikap pemimpin sidang pengarang Tempo, Goenawan Mohamad, menghadapi saat-saat getir apabila majalah mingguan berpengaruh ini diharamkan pada 1994.

Dari saat inilah munculnya kumpulan yang dikenali 'Komunitas Utan Kayu' di Jalan Utan Kayu No 68-H. Menarik diteliti bagaimana wartawan dipaksa oleh keadaan untuk bertindak sebagai aktivis 'bawah tanah'.

Bacalah buku ini, pasti menarik!

Untuk ulasan buku ini di akhbar Jakarta Post, lihat di sini (26 Jun 2005); Kompas pula di sini (17 September) dan Sinar Harapan (16 Julai)

Tuesday, September 06, 2005

Komunitas 'tanpa' Utan Kayu

Update: Dua lagi berita tentang hal yang telah dilaporkan sebelumnya di bawah, Akhirnya jalur hukum disepakati (Kompas.com, 6 September 2005) dan Sekelompok orang desak tutup kantor JIL (Kompas.com, 6 September 2005)

Komunitas Utan Kayu, sebuah perkumpulan yang dibangunkan selepas majalah berpengaruh besar Tempo diharamkan pada 1994, beberapa hari lalu didesak dibubarkan atau "keluar dari Utan Kayu".

Utan Kayu sebuah daerah di kecamatan Matraman di Jakarta Timur.

Radio 68H, sebagai organisasi media bersama Komunitas ini, juga digesa dibubarkan, selain sebuah lagi kumpulan diskusi agama Jaringan Islam Liberal (JIL).

Malam ini, malam terakhir kata dua itu berakhir -- yang disampaikan oleh sekelompok warga masyarakat di sini -- dalam pertemuan antara wakil-wakil JIL dan Radio 68H pada hujung minggu lalu, 4 September.

Tekanan ini dipercayai merebak selepas keluarnya 11 fatwa Majlis Ulama Indonesia (MUI) pada akhir Julai lalu yang mengharamkan umat Islam menganut sekularisme, liberalisme dan pluralisme. Lihat di sini Menyikapi perbedaan pasca-fatwa MUI (transkrip Radio 68H)

Pada awal Ogos, JIL telah diduga akan diserbu oleh sekumpulan radikal Islam atas nama Forum Umat Islam (FUI) -- dipercayai didalangi Front Pembela Islam (FPI), sebuah kelompok radikal yang mengambil undang-undang di tangan sendiri -- tetapi serbuan itu gagal kerana Komunitas dipertahankan oleh beberapa ratus anggota polis, sukarelawan NU, aktivis demokrasi dan penduduk setempat.

Petang tadi diadakan sidang akhbar di sini, antaranya dihadiri oleh Goenawan Mohamad, penyair dan wartawan kanan Tempo [foto kanan] yang mendirikan Komunitas ini, Saiful Mujani daripada JIL, wakil pemuda Muhammadiyah (sebuah organisasi besar selepas Nahdhatul Ulama), Khairil Astrapradja ketua camat Matraman dan Syamsul Alam ketua rukun warga (RW) di sini.

Pemimpin utama JIL sebelum ini Ulil Abshar-Abdalla menyambung pelajaran di Amerika Syarikat pada awal bulan ini.

Dalam sistem pembahagian geografi dan pentadbiran di sini, sesebuah kecamatan mempunyai beberapa kelurahan (di sini keluarahan Utan Kayu utara) dan di bawahnya dipecahkan kepada rukun-rukun warga.

Dalam sidang akhbar itu, Goenawan menjelaskan sejarah berdirinya Komunitas ini sejak Orde Baru bagi mempertahankan kebebasan berfikir dan bersuara. Beliau juga menegaskan sikap Komunitas ini yang enggan tunduk pada tekanan-tekanan seumpama ini, di luar proses hukum.

Enam pernyataan bersama Komunitas Utan Kayu dibacakan oleh Goenawan seperti berikut:

1. Kami, segenap pekerja kebudayaan, media dan pendidikan di Komunitas Utan Kayu, akan tetap mempertahankan dan mengembangkan kemerdekaan berfikir dan bersuara, seperti yang dijamin UUD (Undang-Undang Dasar).

2. Kami menolak dan mengecam upaya-upaya untuk membungkam perbezaan pendapat dalam bidang pemikiran dan keagamaan.

3. Kami percaya bahawa perbezaan pendapat adalah sebuah rahmat dari Allah SWT, dan penting bagi proses demokrasi di republik kita.

4. Kami tidak bisa menerima sesiapa pun atau kelompok apa pun yang mengatas-namakan Tuhan untuk melakukan tindakan sewenang-wenang apa lagi dengan ancaman mahu pun cara-cara kekerasan.

5. Kami tidak akan membiarkan kekerasan dan kesewenang-wenangan maharajalela, sebab [langkah] ini akan membawa Indonesia ke dalam hukum rimba dan anarki.

6. Kami menyerukan agar aparatur (pihak berkuasa) negara menjaga tertib hukum seperti diamanatkan konstitusi (perlembagaan).

Komunitas ini terdiri daripada beberapa organisasi atau unit lain, selain Radio 68H dan JIL, galeri Lontar, Teater Utan Kayu, Institut Studi Arus Informasi (ISAI), toko buku Kalam, jurnal kebudayaan Kalam, perpustakaan Utan Kayu dan kafe Kedai Tempo.

Baca juga: JIL tidak akan dibubar (Tempointeraktif, 6 Sept) dan juga beberapa pautan di forum AstoraJabat.com.

Kronologi peristiwa (terkini):

2 September - di masjid berdekatan dengan Komunitas warga setempat didesak untuk mendukung pelarangan liberalisme seperti fatwa MUI

4 September - sekumpulan 30 orang yang menamakan diri mereka Forum Umat Islam (FUI) Utan Kayu menganjurkan demonstrasi di Komunitas Utan Kayu. Sepanduk mereka, antaranya, berbunyi "Kami mendukung fatwa MUI dan desak Muspika Matraman untuk mengusir JIL dan antek-anteknya", "JIL haram, darah Ulil halal"

- demonstrasi ini (yang tiba-tiba) diadakan sejurus sebelum pertemuan (anjuran Radio 68H) bertujuan meredakan dan menjelaskan beberapa isu negatif yang berkembang sejak terbitnya fatwa MUI terbabit.

- turut hadir dalam pertemuan itu, selain beberapa wakil stesen radio dan JIL, ketua camat, polis dan ketua warga.

- dalam pertemuan itu, wakil FUI Utan Kayu menggesa Muspika (musyawarah pimpinan kecamatan) Matraman membubarkan Radio 68H, JIL dan Komunitas Utan Kayu

5 September - wakil FUI Utan Kayu ke Komunitas dengan menawarkan 'langkah rundingan baru', yakni stesen radio boleh terus beroperasi tetapi JIL harus dibubarkan. Jika syarat ini dipenuhi, wakil itu berjanji Komunitas Utan Kayu tidak akan diserang oleh FPI (Front Pembela Islam)

6 September (hari ini) - malam ini tarikh akhir untuk beberapa pihak untuk menurunkan tandatangan mendukung desakan FUI Utan Kayu. Sebarang kejadian tidak diingini tidak dijamin oleh FUI Utan Kayu, saya dimaklumkan.

Monday, September 05, 2005

JIL 'diserang' (lagi)?

Kelihatannya golongan radikal Islam di Indonesia belum berpuas hati pada Jaringan Islam Liberal (JIL), sebuah perkumpulan diskusi agama di Komunitas Utan Kayu (KUK), Jakarta Timur.

Kelmarin malam, wakil kelompok Front Pembela Islam (FPI) -- yang sering menyerang beberapa tempat yang tidak disenanginya dan baru-baru ini (Ogos) menutup beberapa geraja di Jawa Barat [data yang relevan di sini] -- datang bertemu wakil Radio 68H, sebuah stesen radio yang memuatkan berita dan satu rangkaian KUK.

Wakil-wakil JIL juga hadir tetapi wakil FPI tidak bersedia berdialog; sebaliknya kelompok radikal ini hanya mengecam dan memburuk-burukkan JIL dan, malah, mendesak organisasi Islam Liberal ini dibubarkan.

Saya dimaklumkan, JIL enggan menurut kemahuan front itu kerana ia tidak percaya pada proses menundukkan perbezaan pandangan melalui langkah secara tekanan massa kecuali melalui proses hukum (diputuskan di mahkamah).

FPI kini mengambil langkah lain, saya dimaklumkan, dengan menggunakan (membawa imej) bahawa masyarakat sendiri yang mahu tindakan tertentu dilakukan, misalnya membubarkan JIL atau menutup gereja, walau sebetulnya mereka sendiri menjadi dalang di belakangnya.

Pertemuan kelmarin (4 September) diadakan di KUK selepas beberapa anasir FPI di sebuah masjid berdekatan telah cuba mempengaruhi penduduk setempat, antaranya pada Jumaat 2 September. Sebuah lagi masjid di sini, di seberang sungai kecil dari KUK, bagaimanapun lebih demokratik dan Rukun Warga (RW), semacam Rukun Tetangga (RT) di negara kita, di kawasan ini juga pro-kebebasan bersuara.

Sebetulnya, selain kelompok-kelompok NGO (atau, LSM, lembaga swadaya masyarakat) tidak menyenangi kaedah-kaedah keganasan FPI, beberapa kumpulan masyarakat juga (di banyak tempat di Jakarta) tidak selesa dengan kehadiran taktik keras dan paksa front tersebut.

FPI, untuk makluman semua, umumnya berkembang di Jakarta sahaja, sementara usaha kekerasan di beberapa kawasan lain di luar ibu kota ini mengalami perlawanan daripada kumpulan-kumpulan masyarakat lain. FPI juga dikatakan mendapat dukungan (atau kerjasama) beberapa anasir dalam organisasi tentera (militer) Indonesia.

Untuk makluman, penggunaan kekerasan oleh kumpulan radikal Islam di Indonesia sering terjadi, sama ada sewaktu pemerintah Orde Baru atau selepas kejatuhan Soeharto pada Mei 1998 [lihat juga di sini].

Selain itu, lihat analisa ilmiah Robert W Hefner, Civil Islam: Muslims and democratization in Indonesia (2000) dan juga sebuah buku Warisan Orde Baru (Mei 2005, suntingan Stanley) terbitan Institut Studi Arus Informasi (ISAI), sebuah lagi organisasi yang bergabung bersama KUK.

Pada 5 Ogos lalu, JIL dan KUK telah bersiap sedia menerima 'serangan' (yang diramalkan waktu itu) Forum Umat Islam (FUI) -- di belakangnya FPI -- yang kononnya mendukung 11 fatwa Majlis Ulama Indonesia (MUI), seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di negara kita -- yang melarang umat Islam menganut sekularisme, pluralisme dan liberalisme.

Saya telah membawa sejumlah berita, sebagai pengetahuan latar yang mendorong peristiwa tersebut, di laman forum AstoraJabat.com (sila klik). Di sini saya cerita, antaranya, kecaman Ulil Abshar-Abdalla [foto kanan], pemimpin utama JIL yang kini menyambung pelajaran di Amerika Syarikat.

Namun, hari Jumaat yang 'tegang' tidak menyaksikan pertembungan dua kumpulan: kelompok pendukung demokrasi yang bersama JIL dan KUK, dan satu lagi FUI yang sudah berkumpul di masjid al-Azhar dan bergerak ke daerah Utan Kayu selepas solat Jumaat. Saya berada di tempat kejadian.

Esok (Selasa, 6 September)**, sebulan selepas itu, dengar khabarnya FPI akan berkunjung lagi ke KUK -- juga (desas-desus) untuk 'menyerang' JIL.

Saya tiada maklumat lengkap saat ini. Jika ada perkembangan terbaru, saya akan laporkan di sini.

** Nota: Sayangnya, saya akan pulang 7 September.

Saturday, September 03, 2005

Tanpa selamat tinggal

Mungkinkah kita mencari dunia dengan belanja yang murah? Tanpa jauh berkembara, kita boleh mengenali dunia ini dengan lebih mudah dan bermakna?

Saya fikir 'ada'. Jawapannya, yang saya temui, Jakarta!

Sebuah kota Dunia Ketiga yang padatnya hampir separuh penduduk Malaysia, di negara keempat (atau, kelima?) yang berpenduduk paling padat di dunia. Dengan sejarah simpang-siur budaya dan pemikiran yang jauh kaya, rencam dan membingungkan.

Ya, berkelana di Jakarta selama sembilan bulan (lebih tepat, 11 bulan) membuka ufuk pengetahuan dunia yang luar biasa -- sesuai untuk anak muda atau mahasiswa yang mencari perkembangan intelektual dengan langkah singkat, murah tetapi kaya dan mendalam.

Mungkin saya [boleh dituduh] berlebihan atau fanatik atau romantis. Tetapi saya fikir tidak. Saya berpada-pada sahaja.

Jika anda masuk ke toko-toko buku Kinokuniya di KLCC atau MPH di Mid-Valley (atau Damansara), anda tidak perasan seluas mana dunia intelektual sejagat.

Tetapi jika anda masuk ke toko-toko buku Indonesia, anda akan berkenalan dengan sejumlah besar pengarang dunia, aliran pemikiran, debat idea dan ungkapan-ungkapan ilmiah yang membuka mata (akal).

Jakarta mungkin menjadi 'Paris dunia Melayu' seperti kota Eropah itu bermakna pada Zaman Pencerahan, seumpama Singapura menjadi pulau pertemuan aktivis dan pemikiran Asia Tenggara era perang pada pertengahan abad ke-20, tidak jauh Baghdad dan ilmunya pada era keemasan tamadun Islam.

Di Kuala Lumpur, ada dua toko buku yang membantu anda mengenali Indonesia -- Pustaka Antara di Kompleks Wilayah (Jalan Dang Wangi) dan Pustaka Indonesia di depan Masjid India (Jalan Tuanku Abdul Rahman).

Pustaka pertama memperkenalkan budaya, sastera dan pemikiran Indonesia, sementara pustaka kedua lebih sarat dengan wacana agama, khususnya aliran fundamentalisme agama.

Namun, Jakarta menawarkan lebih banyak pilihan -- mungkin lebih rencam dan meriah daripada buku-buku yang ditawarkan oleh Kinokuniya dan MPH di Kuala Lumpur.

Sudah lama saya jatuh hati pada Jakarta, sudah lama saya mengintainya dari seberang Selat Melaka tetapi kota ini (baca: buku dan pemikirannya, termasuk yang dipindah masuk) sering memeranjatkan saya.

Tidak perlu jauh-jauh, jika malas membaca buku berbahasa Inggeris (yang juga mahal), singgahlah ke mari, ke Jakarta -- sebuah kota yang .... [aduh sayang, ... saya kehilangan kata-kata untuk meluahkan isi hati ini].

Ya, tidak mungkin semua dunia ada di sini tetapi setidak-tidaknya separuh dunia berhimpun di sini -- dunia buku, tokoh-tokoh dan sejumlah diskusi ilmiah-aktivisme, kekacauan dan kepincangan sosial (kejahilan, penyakit dan kemelaratan hidup), rasuah, kebejatan politik dan elit (termasuk keganasan dan kejahatan pasukan tentera), bencana alam, harga diri manusia, dan ... dan ...

Wow, terima kasih Jakarta. Terima kasih teman-teman, terima kasih Komunitas Utan Kayu. Terima kasih mas, mbak, pak dan ibu!

Empat hari lagi saya ingin menghirup bau teh tarik, nasi dagang dan semerbak peluh cewek Jalan Telawi (foto bawah). Wow!

Perlukah ucap "selamat tinggal" untukmu, Jakarta?

Nota: Orang Melayu pernah berkata "tempat jatuh lagi dikenang, ini 'kan pula tempat membaca!"

Foto-foto ruang makan di Jalan Telawi (c) Sixthseal.com, cewek Indonesia diambil dari laman web majalah (c) Popular, sementara kulit depan jurnal (c) Inside Indonesia dan bajaj [paling atas] dari web Living in Indonesia (semuanya diterbitkan kembali tanpa keizinan. Jika ada bantahan, sila e-melkan kepada saya) Logo kecil (c) Nippon Foundation, penaja program zamalah API

Thursday, September 01, 2005

Menderhaka! 3x

Malam tadi, menjelang 31 Ogos, kepala saya berdengung-dengung dengan kata-kata "menderhaka!", "menderhaka!", "menderhaka!".

Sekali dengar kata-kata ini sama sahaja dengan "merdeka!", "merdeka!", "merdeka!".

Apakah inti kemerdekaan itu ke-menderhaka-an?

Seorang teman blog Shin Shin mengirim sejumlah soalan (sembilan semuanya) yang menarik kepada beberapa teman blog yang lain, antaranya kami saling mengenali seperti Ong BK dan Zulhabri. Teman-teman blog yang lain termasuklah Rajan Rishyakaran, Tauke Fooji, Emmanuel Joseph, Sharizal Sharaani dan Politics 101

Berikut saya salin kembali jawapan saya kepada dua soalan pertama:

Shin: The British have left the country for 48 years, but many of their policies including the notorious Internal Security Act (ISA), divide and rule, restrictions on mother tongue education are still largely intact. In the aspects of press freedom and local elections, it’s much worse than it was 48 years ago. In your opinion, are we truly independent?

Fathi: I guess the issue is becoming a cliché, almost every year we ask and argue the same question – for instance, “are we independent”? [laughing] We have to recognise a simple fact that a democracy (or, politics in any country) is a complex, dynamic process.

So if you have already achieved a comparatively freer political setting, it does not necessarily last long.

If you study the history of post-colonial Burma and the Philippines, you can see such dynamics. If you look at Indonesia’s post-Soeharto democracy, it will appear to you that a democracy is relative.

I am not an apologetic to the Malaysian current state of political affairs, but we can say that freedom has to be fought for over and over. It is not static, ‘given’ once and for all!

Democracy, even when it is practised democratically, can have paradoxes, problems and contradictions. See Frank Cunningham’s Theories of Democracy: A Critical Introduction (2003).

Shin: Many including former teachers in Malay College Kuala Kangar (MCKK) hold the opinion that, the level of national unity and academic results were much better when the medium of instruction was English. Once it was switched to Bahasa, it’s downhill all the way. Does this mean the national language cannot unite the citizens efficiently ?

Fathi: I don’t think the issue is language, bahasa Malaysia or English. I prefer to say the pivotal issue here is democratic freedom. Read George Orwell’s brief comment on this issue, Politics and the English Language (1946). For the New Order’s Indonesian control of language and thoughts, we may refer to this latest book, Social Science and Power in Indonesia (2005).

If you can’t express many things, if you cannot explore your creative freedom freely (literature, for example), if you have some ideas but no effective medium of public expression and exchange (no free press or academic freedom), if our society kills debate and critical thinking, if intellectuals fail (or refuse) to challenge the powers that be (that is, no serious debates on matters of public importance), what is happening to our language?

I tend not to agree with the former teachers in MCKK. I guess they perceive these issues wrongly or narrowly.

I notice bahasa Malaysia can be a medium of excellence too. But when our freedom and democracy are slowly eroded, a decade after another (see these important dates: post-May 13, 1969, the 22-year rule under Dr Mahathir Mohamad and post-1998 political crises), what has happened to our language use and our thoughts?

Even English-speaking Malays and Malaysians, urbanites and professionals, are ’stupid’ (or: shallow, conservative, uncritical and ignorant)!

Do you read ‘letters section’ of Malaysiakini.com – and do you think these English-speaking letter writers are ‘good’? Have you noticed how people express and argue in The Star, The New Straits Times and even Kakiseni.com?

Even those who study overseas (Malays or non-Malays) are more or less inflicted with this Malaysian disease of mediocrity! Language use is not about words and vocabulary. It is about ideas and how you relate, analyse, what is happening around you (societal realities).

Language and excellence are not spontatenous. People, here, assume (repeat: assume) English is more superior to bahasa Malaysia because the former is more intellectually developed and internationally recognised.

But when you try to transmit the intellectuality of English to a lesser democratic environment (when you are subjected to unfair, conservative, undemocractic constraints) – it may have different impact. It is the context of intellectuality (or intellectual development) in a certain political climate that provides the excellence of language use (and, thoughts).

But language can be a good (and very effective, too!) tool for thought-control, propaganda and misinformation. See Murray Edelman’s The Politics of Misinformation (2001, 2004) and Pierre Bourdieu’s Language and Symbolic Power (1991, 2001).

If you ask some Malay intellectuals, who can use equally well bahasa Malaysia and English, e.g. Rustam A Sani, Hishamuddin Rais or Khalid Jaafar — they will agree with me. That is, nothing is special in English-speaking Malays’ (or, non-Malays’) discourse and understanding.

What I try to conclude is simple indeed — it is democratic freedom, not the language use, which hinders excellence.

You said: “Once it was switched to Bahasa, it’s downhill all the way.” But can you also notice the downhill of our democratic space?

[Shin: Yes, definitely…]

Fathi: So, I believe there is strong correlation between political authoritarianism (especially the 22-year rule of Dr Mahathir’s), plus religious fundamentalism, and thought-control and language use.

I try to explain, though still simple and inadequate, in some of my pieces in my Malaysiakini.com column, e.g. ‘Akar Umbi Pembodohan Umno’ (23 August 2003), ‘Politik dan Kejahatan Berbahasa’ (8 August 2005) and the most recent one ‘Kebodohan Umum di Indonesia’ (22 August 2005).

If you read my book Patah Balek: Catatan Terpenting Reformasi (Feb 2005), you will notice that the issues are dealt with quite extensively.

I still believe, none the less, that my analyses are still superficial. I try to remind people that we have to deal with these issues (i.e. language, public discourse and thought control) because they are equally important in our democratic struggle; not cases of human rights violations only (for instance).

Untuk enam lagi soalan dan jawapan teman-teman blog yang lain, sila ke laman web My Shin Shin, siri 1 (Apakah kita sudah merdeka?), siri 2 (Bahasa, kecemerlangan), siri 3 (Politik perkauman, pendidikan dan perpaduan), siri 4 (Kontrak sosial) dan siri 5 (Islam, perlembagaan dan hak asasi).

Nota: Jeff, terima kasih banyak-banyak kerana mengambil inisiatif wawancara ini. Elok jika dapat dikongsikan kepada khalayak pembaca dan teman-teman blog yang lain. Dan ... maaf juga kerana jawapan-jawapan saya yang "kurang ajar" ... hehehe Saya sangka asal kata merdeka itu menderhaka! Maaf, ya Jeff ...

Anda tidak perlu bersetuju dengan pandangan saya, atau kami, dan silakan nyatakan suara anda di ruangan komentar di penjuru kanan (bawah) selepas ayat terakhir ini ...