Sunday, November 13, 2005

Serbelloni

Menjejakkan kaki ke Bellagio, ... fuh. Luar biasa!

Daerah kecil di sebuah tanjung (atau semenanjung) di tasik Como, utara Milan, Itali. Daerah yang memukau penyair dan seniman (sejak zaman Renaissance) dan juga tokoh-tokoh besar Eropah. Saya kutip sedikit ceritanya seperti di bawah:

The peninsula of Bellagio extends with the town and its suburbs, on the banks, the false plain and on the hills which precede the northern extremity of the Larian promontory.

For its position it has stupendous views of a large part of the lake with its mountains.

Due to its excellent walks and its 800 beds for tourists Bellagio is one of the most famous resorts on the lake of Como ( Lario).

About 150,000 visitors per year come to Bellagio to lose themselves in the characteristic little steep streets which house many shops or in the romantic gardens of Villa Melzi or in those of Villa Serbelloni.

The particular fascination of Bellagio conquered poets and artists ever since the Renaissance and ever since the nineteenth century a great number of well known foreign visitors have visited it from Shelley to Longfellow and from Stendhal to Flaubert and Liszt
.

Cerita lengkapnya di sini. Satu foto lagi Villa Serbelloni lihat di sini pula. Sementara pekan kecil yang romantik, dingin dan mengasyikkan ini di sini.

Pengalaman ini sangat menarik -- diskusi hangat dengan teman-teman dari Afrika sub-Sahara dan Asia Tenggara, beberapa profesor dan ahli akademik muda, selain isu-isu hubungan wacana agama yang membina apa yang kita gelar "Islam".

Daerah indah ini, dengan makanannya dan tentu cewek-cewek manis, membuka gelora intelektual yang membara -- pencerahan yang menyala-nyala.

Nota: Kedua-dua foto itu Villa Serbelloni tempat kami berdiskusi. Foto teratas dan paling bawah diambil dari laman web Yayasan Rockefeller.

2 comments:

Anonymous said...

Wahh Fathi, jangan lupa balik Malaysia. Atau dah ketagih makan pasta??

Ventti

Anonymous said...

ayak..patutla sms tak dpt2.
bagusla fathi..nanti balik bgtau la.aku di kl sampai hujung bulan ni sblm balik semula 27 dis.

Amin Ahmad UPM