Sunday, April 16, 2006

Old Garden

Sebuah taman lama, The Old Garden, kini difilemkan di Korea Selatan. Arahan Im Sang-Soo, filem yang diadaptasi daripada novel menarik karya tokoh sasterawan negara itu, Hwang Suk-Young.

Novel ini The Old Garden diterbitkan pada 2000 dengan sambutan meluas rakyat negara itu, khususnya di kalangan generasi yang terlibat dalam kebangkitan siswa (dan rakyat) Kwangju pada 1980 dan generasi yang terkesan dengan peristiwa politik yang menyayat hati ini.

Novel ini memenangi anugerah-anugerah Danjae dan Sastera Yi san.

Bagaimana Hwang boleh menulis karya ini dengan baik? Saya petik sedikit lagi info tentang dirinya di laman Institute of East Asian Studies di Universiti California, Berkeley:

"Hwang Sok-Yong also wrote for the theater, and several members of a company were killed for performing one of his plays during the 1980 Kwangju uprising. During this time Hwang Sok-Yong went from being just a writer revered by students and intellectuals to becoming a political activist. As he says:

I fought Park Chung-hee's dictatorship. I worked in the factories and farms of Cholla, and I took part in the movements of the masses throughout the country [...] In 1980, I took part in the Kwangju uprising. I improvised plays, wrote pamphlets and songs, coordinated a group of writers against the dictatorship, and started a clandestine radio station called 'The Voice of Free Kwangju.'

(Terjemahan: Saya menentang pemerintahan diktator Park Chung-hee. Saya bekerja di kilang-kilang dan ladang-ladang Cholla, dan saya melibatkan diri dalam pergerakan rakyat di seluruh negara [...] Pada 1980, saya terbabit dalam Kebangkitan Kwangju. Saya menerbitkan lakon-lakon, menulis samizat-samizat dan lagu-lagu, menyusun sekumpulan penulis untuk menentang pemimpin diktator itu, dan membangunkan sebuah stesen radio rahsia yang dipanggil 'Suara Kwangju Bebas')

Novelis ini memang tokoh yang penuh warna di Korea Selatan [sila baca di link di atas] dan pengarah filemnya pula Im juga tokoh seni yang semakin terkenal dan berjaya, juga penuh warna-warni.

Dalam wawancara dengan Im Sang-Soo di sini, saya tertarik pada kata-katanya ini: "... when history plays a bad joke on you, what else can you live off?"

Filem ini dilakonkan oleh aktres yang berperan sebagai ibu tiri dalam A Tale of Two Sisters, Yeom Jeong-Ah.

No comments: