Tuesday, June 30, 2009

Video

Maksud saya, tiga klip video mengulas tentang "kejahatan" Rosmah Mansor, isteri perdana menteri.

Kata orang, dalam perang, kita harus mengambil sikap dan memihak. Tetapi mungkin keberpihakan mematikan kebenaran atau menghidupkannya?

Saya makin tertarik dengan nasib politik Rosmah - sejauh mana kontroversi yang dimuatkan dalam klip video boleh merosakkan imejnya lagi atau menolong menonjolkan kewibawaannya di mata umum.

Tertarik setelah Rosmah tiba-tiba menjadi media darling dan seterusnya meletakkan imejnya di setiap benak orang - sekali gus mengundang reaksi-reaksi pro dan kontra terhadapnya.

Maksud saya, bagaimana tiga klip video tersebut telah melahirkan bahan-bahan berita berikut: 'Bini puaka' seret 2 siswa ke mahkamah, Video Rosmah: Polis siasat Badrul dan Mahfuz: BN kini ertinya 'bini Najib' (Malaysiakini, semuanya terbit 30 Jun).

Saya tertanya-tanya apakah akan jadi pada klip video ini, nasib Rosmah dan mereka yang ditemubual dalam klip tersebut sejak ia pertama kali diterbitkan 9 Jun lalu. Baca berita Kempen video burukkan isteri PM (25 Jun).

Pendedahan klip itu mengundang reaksi balas yang mempertahankan Rosmah. Lihat Apa Ada Dengan Video fitnah Datin Seri Rosmah Mansor (Mykmu, 11 Jun) yang meminjam percubaan When news reporting gets sensational (Malaysia Instinct, 10 Jun).

Apakah kedua-dua laman web pro-Umno ini percaya dengan membela Rosmah, imej wanita ini akan dapat dibersihkan dan semakin baik?

Atau, pembelaan mereka ini boleh bertukar pisau yang menikam dari belakang - mendedahkan lagi pekung Rosmah dan mempromosi "kejahatan" yang didakwa di klip video tersebut?


[ii]

Saya fikir usaha mereka akan membawa backlash. Bukan bermakna mempertahankan sesuatu yang benar dan fakta itu akan membawa kesan buruk kepada Rosmah.

Tetapi, sebaliknya, menegakkan benang basah boleh menikam diri sendiri dan menelanjangkan lagi keburukan Rosmah, kecacatan sikap laman-laman web tersebut dan mengajak orang bercakap lagi dan bercakap lagi, termasuk yang bukan-bukan dan palsu-palsu.

Kata orang Melayu, bangkai gajah Rosmah (jika ada, jika benar seperti didakwa di klip video) tidak boleh ditutup dengan daun-daun lalang blog pro-Umno. Malah apabila bangkai itu mereput, proses penguraiannya memamah daun-daun lalang menjadi sebatian yang menusuk hidung pula!


[iii]

Saya tidak berminat menuduh atau membela Rosmah. Saya tidak berminat mengecam atau menasihati blog-blog pro-Umno itu.

Saya hanya tertarik pada klip video ini, nasib Rosmah, mereka yang ditemubual dalam klip tersebut dan kita semua mulai hari ini seperti mana kita berdepan dengan khabar angin yang kemudiannya didapati menyimpan sekelumit kebenaran.

Apakah reaksi kita waktu itu, ketika kebenaran menganga di depan muka kita ...?

2 comments:

ariapertama said...

kebenaran bagi org politik ( yg bermain dgn kuasa ) hanya pada bila dia masih berkuasa. dan itulah kebenaran buat mereka. ni pendapat aku la

Anonymous said...

betul ke klip video ni.......saya x brapa pastilah.....org yg dwawancara pon masa ditanya...gelak2..senyum2..hsap rokok...bkan saya nak kata smua x btul...cuma saya x tau nak caya ke x ckp adik rosmah ngan anak datin che mah tu...snang ckp..saya memng pecaya klip video tu tapi bkn smualah...mgkin 70% je saya pecaya..sya pon sbenarnya x brapa bekenan ngan wnita pertama malaysia ni....slah satu alasannya adalh krna BELIAU x pkai tudung