Saturday, December 30, 2006

Dangling train, ding-dong commitment

Khabarnya (ulang: khabarnya) laporan kemalangan LRT Star tidak lama selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri sudah siap.

Dan ... orang ramai, khususnya pengguna perkhidmatan ini, wajar mengetahui bagaimana dan kenapa gerabak LRT itu boleh terjulur keluar dan tergantung di hujung landasannya?

Lee Lam Thye (pengerusi NIOSH) menggesa laporan itu diumumkan kepada orang ramai.

Tetapi sekarang belum lagi ada sebarang susulan tentang isu tersebut di media massa kita.

Apa sudah jadi pada sistem LRT kita?

Dan untuk apa laporan ini (yang sudah disiapkan --- khabarnya) disembunyikan atau "digantung"?

Yang tergantung hanya gerabaknya sahaja --- laporannya tidak perlu "digantung" !!!

[ii]

Tuesday October 31, 2006 The Star
LRT report to go public

RAWANG: The findings on the three light rail transit (LRT) train incidents in the past three months will be made public.

The Railway Department and an independent engineer are investigating the incidents.

Transport Minister Datuk Seri Chan Kong Choy said the Government would rely on local experts first before bringing in foreign consultants to investigate the incidents.

He said this was decided at his meeting with the department here yesterday.

On Aug 23, about 5,000 Putra LRT commuters were stranded for one hour at the Masjid Jamek station when water seeped onto the main train.

On Oct 6, the track between Gombak and Ampang was closed for 10 hours when an LRT train stalled between the Datuk Keramat and Damai stations, leaving hundreds of commuters stranded.

In the latest incident on Friday, a Star LRT coach overshot the track at about 7am at the Sentul Timur station stabling area, forcing the track to be closed for more than 20 minutes.

Two heavy-duty cranes were used to pull it back up.

There were no passengers onboard but the incident caused part of a coach to dangle precariously 25m above ground.

Chan said he would make public the findings involving this and the other two incidents.

“We will not hide anything. I am not happy that three train incidents had occurred within three months,” Chan, who is also Selayang MP, told reporters after opening the Desa Kuala Garing housing project for 124 former squatter families here.

“We have to investigate down to the root as to why the incidents occurred over such a short time.

“We view this very seriously and if someone is found to be responsible, action will be taken according to the Railway Act 1991.”

Chan said he had received a preliminary report on Friday's LRT incident but had yet to look at it as he had been inspecting the Rawang-Ipoh double-tracking project.

“A thorough investigation will be conducted on the system, especially on the safety aspect. We will take into account the report’s findings and suggestions when we start the LRT extension plan, which will go on as planned,” he added.

Chan said people should not jump to conclusions or speculate on what caused the latest incident or blame it on the train driver or a technical error.

“The driver has been suspended pending the findings, which is standard procedure. It is not fair to speculate whether or not he was responsible,” he added.

The families were relocated to the Desa Kuala Garing housing project from the Sungai Rawang riverbank to facilitate a river widening and diversion project to prevent occurrence of flash floods.

The housing estate is a project by Lafarge Malayan Cement Bhd. President and chief executive officer Alain Crouy was also present at yesterday's event.

Object on track causes LRT delay [24-Dec-2006] latest incident

Driver of hanging LRT train fully qualified for the job, says CEO [1-Nov-2006]
Foreign expert to help solve LRT service woes [30-Oct-2006]
Lam Thye: Make public LRT mishap report [29-Oct-2006]
Train overshoots LRT terminal and is left dangling [28-Oct-2006]

3 comments:

Memorable Love said...

Salam Sejahtera ,

Satu isu yang amat besar perlukan DSAI dan YB , Ahli Pembangkang, Parti pembangkang untuk berjuang mempertahankan rakyat jelata yang sudah malang lagi ditindas. Dengar kata mangsa banjir perlu bayar sejumlah wang kepada tentera sekiranya mahu diselamatkan. Ada juga ura-ura yang mengatakan bantuan dihulurkan mengikut kaum. Ada juga yang mengatakan hanya bukan melayu yang dicaj. Ada juga yang mengatakan ada tentera yang pada mulanya buka mulut RM 4000 dan selepas itu tawar menawar sehingga rm 400. Mangsa tersebut yang miskin fakir terpaksa pinjam wang untuk menyelamatkan. Kini saya tidak cukup bukti. Oleh itu perlukan DSAI bersama NGO dan parti pembangkang turun ke bawah dan cari bukti.

Biar kita perlu berdemonstrasi dan turun ke Johor pun tidak apa. Ini merupakan satu isu yang sangat kronik. Isu ini berkaitan dengan rasuah , salah guna kuasa , nyawa dan keselamatan manusia dan berbau perkauman. Ekploitasi peluang ini dan binasakan BN di Johor dan Melaka sekiranya Kementerian Pertahanan dan orang terlibat tidak dapat memberikan penjelasan dengan baik. Kalau petisyen untuk
menentang tindakan manusia yang tidak berhati perut ini diperlukan maka laksanakan.

MP Suputeh Teresa Kok kini sedang berjuang untuk mangsa tersebut. Apa yang menjadi lebih malang ialah Surat Khabar Melayu dan Inggeris tiada berita ini .Berita ini perlu digemparkan untuk menunjukkan salah guna kuasa dan gejala yang begitu teruk ini. Banyak lagi rakyat Malaysia tidak tahu termasuk diri saya masih ingin mencari lebih banyak bukti dan sumber untuk lebih lantang bersuara menentang. Perkara ini perlu disiasat dan digemparkan serta dijadikan alat menjelang pilihan raya akan datang.

Isu yang berkaitan dengan nyawa manusia tidak boleh kita pandang rendah. Kalau setakat rasuah dan salah guna kuasa masih tidak seteruk memperjudikan nyawa manusia !!!!

Kita perlu buat segala yang perlu untuk mendapatkan keadilan bagi mangsa yang terlibat. Suruh kerajaan bayar pampasan. Selain daripada isu ini. Ada juga ura-ura mengatakan money distribution kepada mangsa banjir juga diedarkan dengan tidak adil mengikut kaum. Isu ini belum ada orang yang membuat bising tetapi boleh disiasat dan suruh orang yang bertanggungjawab tampil ke hadapan dan memberi penjelasan. Isu ini berkaitan dengan rasuah , penyelewengan dan juga perkauman.

Diharapkan kita dapat siasat. Dapatkan lebih banyak sumber dan maklumat. Lepas itu kita binasakan orang-orang yang terlibat termasuk penjelasan yang baik daripada Kementerian Pertahanan serta orang yang terlibat dalam menyalurkan wang bantuan kepada mangsa.

Sesiapa yang ada maklumat sila email kepada saya. Saya akan perbesarkan isu ini.

http://teresakok.com/2006/12/29/allegations-of-graft-flood-in/
http://gfx1.hotmail.com/i.p.send.gif
Send
http://blog.limkitsiang.com/?p=902

http://www.nst.com.my/Current_News/nst/Saturday/National/20061230085337/Article/local1_html

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Saturday/Nasional/20061230003800/Article/

Sekian.
http://shenyeeaun.disagrees.net/

Najwan Halimi said...

mana menghilang fathi?!

Maria Chase said...

Your the bestt