Wednesday, March 14, 2007

Adilkah?

Mahkamah Rayuan di sini semalam (13 Mac) memutuskan Mahkamah Sivil tidak boleh menghalang suami yang telah memeluk agama Islam daripada pergi ke Mahkamah Syariah untuk membubarkan perkahwinannya dan mendapatkan hak penjagaan (hak menukar agama) anak-anaknya (umur 3 dan 1 tahun).

Mahkamah itu, dalam keputusan majoriti dua-satu, memutuskan bahawa T. Saravanan, 31, seorang Islam, boleh pergi ke Mahkamah Syariah untuk membubarkan perkahwinannya dengan isterinya yang bukan beragama Islam, R. Subashini.

Semasa menolak rayuan Subashini, mahkamah juga memutuskan bahawa walaupun Subashini bukan seorang isteri beragama Islam, beliau boleh pergi ke Mahkamah Syariah untuk mendapatkan hak penjagaan anaknya yang diperoleh suaminya. [Rujuk: Boleh ceraikan isteri bukan Islam di mahkamah syariah, mStar Online, 14 Mac]

Pada 11 Ogos 2006, Mahkamah Tinggi mengeluarkan injunksi secara sebelah pihak kepada Subashini bagi menghalang T. Saravanan, yang nama Islamnya Muhammad Shafi Saravanan, daripada menjadikan anak lelaki mereka Sharvin, yang berusia setahun, sebagai penganut Islam sementara menunggu keputusan petisyen perceraian mereka.

Sebelum ini, Saravanan telah menjadikan anak lelaki sulungnya, Dharvin Joshua, 3, sebagai penganut Islam.

Terdahulu, Saravanan, yang diwakili peguam Mohamad Haniff Khatri Abdulla dan Zainul Rijal Abu Bakar, memfailkan permohonan bagi membubarkan perkahwinannya dan permohonan bagi mendapatkan hak penjagaan secara kekal terhadap dua anaknya di Mahkamah Syariah. [Rujuk: Islamkan anak: Mualaf berjaya ketepi injunksi isteri, mStar Online, 25 Sept]

1 comment:

Anonymous said...

pendapat saya : tidak adil bagi subashini....

sebab : rujuk http://www.izwan.tk / http://khai.blogsome.com