Friday, March 30, 2007

Anwar

Berikut saya ulang terbit selengkapnya ulasan terhadap artikel saya di mStar Online semalam 'Masalah PKR hakis karisma Anwar' (29 Mac).

Tulisan di bawah disediakan oleh "Cowboy Kampung" di Malaysia-Today:

Sebelum berita ini diserang sekali lagi oleh golongan pencacai UMNO (khususnya blogger-blogger dari kumpulan Cybertroopers UMNO) yang tujuannya mengadu domba, membawa berita-berita bohong dan karut semata-mata untuk menmengganggu sebarang perbincangan sihat yang menjurus kepada agenda perubahan, izinkan saya memberi beberapa pendapat.
-----------------------------------------

Sebagai penggiat media arus perdana (walaupun satu ketikanya Fathi Aris Omar amat dekat dengan gerakan reformasi) sudah tentulah berita sebegini menjadi permintaan, kemahuan dan kegemaran media arus perdana yang hidup matinya bergantung kepada acuan dan selera pemerintah. Ini bukanlah perkara ganjil bagi pembaca-pembaca yang telah berjaya memerdekakan fikiran mereka daripada tempurung propaganda kerajaan.

Walaubagaimanapun jiwa'memberontak' yang ada pada Fathi Aris Omar terselit juga dalam rencana tulisannya ini apabila beliau secara halus 'menolak arahan kerajaan' supaya media arus perdana jangan sesekali memetik apa-apa berita dan rencana daripada blog internet".

Secara tidak langsung Fathi Aris Omar telah 'melawan' arahan terbaru kerajaan yang telah diedarkan dalam surat perkeliling kepada semua penggiat media arus perdana dengan memberikan publisiti percuma kepada blog Rustam A Sani.

Jika diamati secara tenang dan jujur, tiada apa yang luar biasanya dalam rencana tulisan Rustam A Sani itu. Sebagai seorang penganalisa terkemuka dan sarjana, Rustam telah berlaku jujur dalam pengamatannya dengan menggariskan beberapa perkara pokok yang perlu ditangani oleh pembangkang secara keseluruhannya (bukan dibebankan kepada Dato Seri Anwar Ibrahim sahaja) supaya impak politik yang dibawa oleh gabungan pembangkang akan menjadi lebih berkesan dan berjaya.

Tulisannya itu tidak langsung bertujuan untuk menyerang, apatah lagi memperlekehkan usaha-usaha yang telah dilakukan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim. Petikan-petikan tulisan Rustam A Sani yang dibuat oleh Fathi Aris Omar dalam rencana MSTAR ini perlu dibaca secara terus dari awal hingga akhir, bukannya secara terkerat-kerat dan terpotong-potong untuk menghayati maksud sebenar yang ingin disampaikan oleh Rustam A Sani.

Dalam tulisan Rustam itu, beliau menulis;

"Selain itu, terdapat pula suatu faktor penting yang selalu menghantui pihak kerajaan – yakni faktor Anwar Ibrahim. Jika pilihanraya berlangsung tahun ini masih terdapat kemungkinan untuk menghalang penyertaan giat Anwar Ibrahim berdasarkan undang-undang. Tahun depan sudah pasti akan memperlihat penyertaan giat Anwar Ibrahim dalam proses pilihanraya tersebut."

Tentang lukisan kartun Zunar itu, humour yang ingin disampaikan oleh Zunar sebagai kartunis itu cukup terbuka tafsirannya. Sebagai seorang penggemar Zunar, saya tidak nampak ianya sebagai suatu bentuk sindiran ataupun 'serangan', malah bagi hemat saya ianya hanyalah suatu bentuk 'rakaman sejarah' yang merakamkan keadaan Dato Seri Anwar Ibrahim selepas beliau dibebaskan dan juga perkaitannya dengan kegiatannya dimasa lampau.

Tentunya Anwar Ibrahim memerlukan masa setelah dipenjarakan keseorangan bagi tempoh yang cukup lama untuk merancang masa depan politiknya. Ianya bukan semudah yang kita barangkali simpulkan.

Panjang lagi catatannya, untuk baca lanjut ke Malaysia-Today.net

[ii]

Sementara itu satu blog "menyanggah" pandangan saya berhubung artikel PAS mahu pinggirkan Hadi? (mStar Online, 22 Mac).

Antara catatannya seperti berikut:

Memandangkan Fathi [Aris Omar] ada mengambil sedikit rujukan dari laman web Tranungkite Online, tapi sebenarnya, artikel bertajuk "Presiden PAS perlu diberi kepada ahli" itu berasal dari laman blog ini. Rakan penulis saya, Aduka Teruna telah mengadakan sedikit perbincangan tentang hasrat beliau untuk menulis atrikel tersebut sebelum di sairkan diblog dan seterusnya akan di “eksport” ke ruangan forum di Tranungkite Online dengan tajuk yang sama iaitu "Presiden PAS perlu diberi kepada ahli".

Memandangkan Fathi Aris ada mengambil sedikit dari tulisan di blog ini, maka saya merasa ada tanggungjawap untuk membetulkan kesalah fahaman tentang niat mulia kami mengeluarkan artikel tersebut. Mengenai rujukan beliau dari blog lain, saya rasa penulis artikel itu sendiri lebih bertanggung jawap untuk memberi sebarang komen. Dalam hal kesalah fahaman ini, ia bukan berjangkit kepada Fathi seorang sahaja, malah, kami ditegur, dihentam dan disindir di dalam ruangan forum tersebut.

Panjang lagi, sila ke Blog Lordazaab menyangkal tulisan Fathi Aris Omar.

3 comments:

Najwan Halimi said...

Fathi,

Ada apa dengan 7 Julai 2007?

heheheh... :p

Anonymous said...

Nak dilihat dari sudut mana? Politik, atau agama, atau filsafat?

Filsafat dulu: Tak de apa2. Ia hanyalah kata-kata yang disia-siakan, petanda dan penanda yang menandakan kehilangan makna tetapi makna yang dirayakan.

Anonymous said...

Dua tahun lepas, kalau saya tak silap adalah telefon sesat tanya Anwar ini releven lagi ke tak? Senang saja, macamlah dah tak ada orang lain lagi?

Pada saya siapa-siapa pun boleh jadi PM, tak kiralah, Cina ka, India ka, Pan Asian ka as long as isterinya pandai menjaga butuh suaminya (kalau sorang-sorang tak larat nak jaga, besar sangat, bisa saja berkongsi). Tapi sudah tentulah dalam perlembagaan dah tetapkan yang PM Malaysia mesti orang Melayu.