Friday, February 17, 2006

Lima

Melawan arus ini ada waktu-waktunya berbaloi!

Bantahan Komunite Seni Jalan Telawi (KsJT) kepada kerajaan berhubung penutupan akhbar tempatan Sarawak Tribune menduduki tangga kelima dalam senarai berita-berita popular -- berhubung isu karikatur di sebuah media Denmark -- di akhbar web pembangkang Harakahdaily.net.

Setakat jam 7:30 malam hari ini, tajuk berita 'Ada yang tidak setuju Sarawak Tribune ditutup' yang disiarkan pada 11 Februari berada selepas tajuk-tajuk yang sememangnya dijangka lebih top, '8,000 berhimpun, bantah penghinaan ke atas Nabi' yang diterbitkan pada 10 Februari, 'Malaysia tidak akan pulau barang Denmark kerana Danish Carlsberg Beer' (9 Feb), 'Hina Nabi: Arla Food rugi RM6.84 juta sehari' (8 Feb) dan 'Ribuan pelajar demonstrasi, solat hajat bantah ‘kebiadaban’ Denmark' (9 Feb).

Harakahdaily.net setakat ini menghimpunkan kira-kira 42 item berita, catatan kolum, rencana dan reaksi pembaca sepanjang kontroversi kartun dari akhbar Jyllands-Posten, yang menyaksikan bantahan penuh emosi di serata dunia Islam sejak awal bulan ini.

Di laman depan akhbar web ini, kumpulan berita tersebut boleh dilihat dalam seksyen fokus khas 'Akhbar Denmark hina Rasulullah' dengan foto seorang lelaki berserban sedang mengangkat poster protesnya.

Kenyataan media KsJT satu-satunya suara lantang pro-kebebasan yang menentang langkah Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN), sementara badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan parti-parti pembangkang -- yang selalunya cepat mengeluarkan kecaman mereka dalam isu kebebasan bersuara dan demokrasi -- pada umumnya berdiam diri.

Media independen seperti Malaysiakini.com atau Malaysia-Today.net tidak menunjukkan bantahan yang serius sama ada dalam bentuk kolum atau surat pembaca -- dua seksyen yang sebelum ini sering rancak mendebatkan isu-isu hak asasi, kebebasan dan demokrasi.

Dalam kenyataannya, KsJT menyifatkan tindakan itu "berlebihan" (over-reaction) dan turut membantah tindakan polis menyiasat Sarawak Tribune dan mengkritik kemungkinan wartawan-wartawan ini dituduh di mahkamah seperti yang telah terjadi di Jordan, Algeria dan Yaman.

Perkumpulan anak muda ini juga menyifatkan siaran kartun di Jyllands-Posten itu tidak merangsang proses dialog antara peradaban yang sedang berkembang sekarang.

Pendirian yang sama dengan KsJT juga diambil oleh bekas timbalan perdana menteri Anwar Ibrahim dalam satu kenyataannya semalam.

Berita tentang ini yang turut diterbitkan di Harakahdaily.net, bagaimanapun, belum dikategorikan di arkib ruangan fokus tersebut.

Ulasan Anwar yang bertajuk 'Anwar slams closure of Malaysian papers over cartoons' (16 Feb) masih berada di halaman depan web rasmi PAS ini.

Berita-berita lain yang kelihatan lebih penting nilainya (news value), misalnya kecaman presiden PAS Abdul Hadi Awang dan demonstrasi siswa tempatan --berhubung isu yang sama -- masing-masing menduduki tangga ke-16 (30 Januari) dan ke-11 (10 Feb).

Senarai keenam (paling popular) hingga ke-15, mengikut urutan asal, seperti berikut:

- Boikot segera barangan Denmark (5 Feb)
- Isu hina Nabi bukti pemimpin Islam tiada taring (8 Feb)
- Jangan pandang rendah demonstrasi PAS (12 Feb)
- Presiden PAS sertai demo bantah hina Nabi Jumaat ini (7 Feb)
- Siapa hina siapa? (9 Feb)
- Jangan pijak Islam - Mahasiswa Islam (10 Feb)
- Pemuda bantah hina Rasulullah di Kedutaan Denmark Jumaat ini (2 Feb)
- Muktamar PAS tahun ini di Kedah (13 Feb)
- Malaysian Muslims to protest over Prophet cartoons Friday (7 Feb)
- Bush backs Denmark over Prophet cartoons, violence continues (8 Feb)


+ * + * +

Sementara itu, dalam perkembangan lain, media web milik PAS Dungun, Tranung Kite.net, hari ini menerbitkan satu tuduhan paling serius terhadap beberapa pemimpin utama parti agama itu dan juga apa yang didakwa "penyelewengan" dalam pengurusan Harakah.

"Insiden terkini dalam lakonan dalaman pengurusan akhbar Harakah, salah satu organ rasmi PAS. Kemelut yang berlaku dilihat semakin meruncing apabila kepimpinan utama PAS yang sepatutnya menguasai parti dan jentera dilihat seperti boneka hidup oleh ahli-ahli," kata seorang penulis yang memperkenalkan dirinya 'Amzani Idris' dari Jalan Pahang.

Artikel bertajuk 'Harakahku, kabinetku' pada umumnya mengecam gaya pentadbiran dan kepemimpinan Mustafa Ali, seorang tokoh kanan parti itu dan juga ahli politik berpengalaman luas. Mustafa adalah pengerusi lembaga pengarah akhbar ini.

Beliau dianggap "seperti (bekas perdana menteri) ‘Mahathir (Mohamad) dalam PAS’".

Amzani menyebut beberapa tuduhan serius pada pentadbiran Harakah, termasuk terhadap pengarah urusan tabloid itu Hishamudin Yahaya.

Penulis ini mendakwa mesyuarat lembaga pengarah tabloid ini telah memecat Hishamuddin selepas tokoh ini menjual beberapa aset Harakah, termasuk milik syarikat North East Plantation, tanpa pengetahuan lembaga berkenaan.

(Syarikat perladangan ini pernah didakwa mendapatkan tanah di Terengganu sewaktu PAS menguasai negeri ini antara 1999 hingga 2004 dalam keadaan penuh kontroversi.


Seorang wakil rakyat Umno, Rosul Wahid, pernah membangkitkan isu tanah seluas lebih 9,000 ekar ini di Dewan Undangan Negeri pada 2001, sementara sebuah tabloid pro-kerajaan Risik mendedahkan beberapa agensi kerajaan negeri tidak senang dengan keputusan pemberian tanah tersebut. Saham terbesar, 90 peratus, syarikat ini diberikan atas nama Hishamuddin.

Lihat 'KKN Kelantan, Terengganu macam Umno', Malaysiakini.com, 22 Ogos 2002)

Artikel di Tranungkite.net itu juga menuduh pemimpin Harakah telah menyelamatkan ('bail-out') dua lagi tokoh pemimpin PAS, Dr Hasan Ali dan Ahmad Awang.

Ia juga menyebut beberapa lagi anggota lembaga pengarah akhbar ini sering berdiam diri seumpama "‘rubber stamp’ dan tunggul bernyawa sahaja."

Setakat catatan ini ditulis, belum ada pemimpin terbabit menafikan atau mengesahkan tuduhan-tuduhan serius ini, sementara usaha penulis blog ini untuk mendapatkan maklumat lanjut belum berhasil.


Kemas kini terakhir jam 5:00 pagi 19 Feb 2006

8 comments:

Anonymous said...

HIDUP ANAK MUDA!!! Hidup KsJT!!! Paling baik jadi jujur; bukan jadi poyo. Jujur kena pakai otak, poyo cuma pakai sentimen...

Amin Ahmad said...

Fathi, aku dah ubah nama blog aku.
insyaAllah aku akan sedaya upaya terus belajar menulis dengan baik. Terima kasih atas dorongan.

Anonymous said...

Ya, Amin, nanti senang2 aku pi jalan2 kat blog ko - faomar@yahoo.com

Anonymous said...

Di UmmahOnline.com (21 Feb 2006), seseorang yang memperkenalkan dirinya "Hamba Allah" menulis begini:

"Tak benar org tuduh Ladang Harakah (NEP) di Bukit Besi, Dungun dijual tanpa pengetahuan....

"Itu adalah keputusan mesyuarat bersama dgn kepimpinan tertinggi PAS ..

"Mungkin pada peringkat awalnya ada yg tak setuju..

"Tetapi byk masalah perlu diselesaikan dgn cara menjualnya kepada sebuah syarikat lain..."

Sementara itu, penyelidikan peribadi saya di kalangan teman-teman dekat dalam PAS masih gagal membuahkan sebarang hasil.

Ramai yang enggan mengulas dan/atau tidak mempunyai maklumat lengkap -- Fathi Aris Omar, faomar@yahoo.com

Anonymous said...

Axe falls on Harakah MD
Arfa’eza A Aziz
Malaysiakini.com, Feb 21, 2006 7:16pm

PAS today sacked Hishamuddin Yahya, the managing director of its party organ Harakah, who had served the publication for more than a decade.

It is learnt that staff were informed via an internal memo that Hishamuddin’s services had been terminated and PAS secretary-general Kamaruddin Jaafar (left) would replace him with immediate effect.

The memo, dated today, was signed by the publication’s chairperson Mustapha Ali.

Contacted later, Mustapha confirmed issuing the memo but declined to comment on the reasons behind the change.

“I am not in liberty to tell you the reasons. An official statement may be made when the matter is referred to the central working committee,” he said.

However, party sources claimed that Hisamuddin was sacked because he had refused the repeated requests from PAS leaders to quit the post.

“The party met several times since the last editorial revamp in Harakah. After assessing his performance, they felt it was time for him to leave.

“A delegation of leaders met him again this afternoon and requested that he resign but he avoided committing to the request. As a result, the memo had to be issued,” he added.

Repeated complaints

A Harakah staff, who declined to be named, said an assessment of Hishamuddin’s performance was initiated following repeated complaints over his management of the company for the past years.

“The staff here had been facing problems regarding his financial management which made it difficult for us - especially those in the editorial section - to do their jobs.

“There had been attempts to highlight the problems he had caused without mentioning names. There were even motions made at the muktamar (party annual general assembly) but these were in vain”.

According to the staff, another reason behind the termination was the alleged grudge Hishamuddin harboured against Zulkifli Sulong (right) the editor of the publication’s online version.

“He even threatened to stop salaries of those who contributed to the online version. That evoked a lot of anger. This is why many of us accepted the news of his termination with open arms.

“Our only hope is that the new managing director would create positive changes for better working conditions.”

Mustapha refused to comment on this allegation as well.

However, the new managing director believes that there are no controversial reasons behind his predecessor’s sacking.

“It is just the normal exercise of change that the party normally makes. I don’t think it has anything to do with work performance,” said Kamaruddin.

Repeated attempts to contact Hishamuddin for comments proved futile.

Anonymous said...

Selain berita di Malaysiakini.com di atas, hari ini (21 Feb), Harakahdaily.net menerbitkan satu berita ringkas berikut:

Dato' Kamarudin Jaffar Pengarah Urusan Harakah yang baru

Tue | Feb 21, 06 | 04:11:08 PM

Oleh - KUALA LUMPUR, 21 Feb (Hrkh) - Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaffar telah dilantik sebagai Pengarah Urusan Harakah yang baru bagi menggantikan Dato' Hishamudin Yahaya.

Menurut memo yang ditandatangani oleh Pengerusi Harakah, Dato' Mustafa Ali, yang diedarkan kepada semua kakitangan Harakah dan anak-anak syarikatnya hari ini, perlantikan itu berkuatkuasa serta merta (hari ini 21 Februari).

"Tuan/puan dengan ini hendaklah merujuk kepada Pengarah Urusan yang baru dalam segala urusan yang berkaitan dengan bidang tugas tuan/puan," kata memo itu.

Perlantikan itu, kata Mustafa dalam memonya, adalah keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS Pusat yang telah bersidang pada hari ini (21 Februari 2006).

Anonymous said...

Ini semua Lutfi punya kerja ke? hahaha

Atau Lutfi kena balik ke Siasah?

Anonymous said...

cerita sebenar drpd AJK Pas pusat. Ketelusan adalah sebahagian perjuangan, kegagalan merealisasikan ketelusan boleh mencemarkan perjuangan yang murni.